Noi termene pentru predarea carnetelor de muncă

Operaţiunea de predare-primire a carnetelor de muncă de către inspectoratele teritoriale de muncă către casele teritoriale de pensii, precum şi cea de scanare a acestora, se vor finaliza până la 31 decembrie 2010. Executivul a modificat, în acest sens, HG nr. 1768/2005 privind preluarea din carnetele de muncă a datelor referitoare la stagiul de cotizare realizat în sistemul de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001. Prelungirea acestor termene a fost determinată de faptul că operaţiunile de predare-primire a carnetelor de muncă, respectiv de scanare a acestora în vederea preluării datelor, sunt în derulare. Termenul de predare a carnetelor de muncă de către persoanele fizice şi juridice pentru activitatea de preluare a datelor a fost prelungit până la 30 noiembrie 2009 (termenul anterior 30 noiembrie 2008). De asemenea, termenul de predare a carnetelor de muncă în vederea scanării este 30 noiembrie 2010. De asemenea, Hotărârea reglementează modalitatea de preluare a carnetelor de muncă pentru persoanele care nu mai au domiciliul în România, dar cărora le va fi deschis dreptul la pensie pe baza perioadelor de vechime în muncă realizate în ţară. Astfel, în situaţia foştilor asiguraţi ai sistemului public de pensii care nu au domiciliul sau reşedinţa în România, carnetele de muncă transmise prin poştă caselor teritoriale de pensii trebuie însoţite de copia actului de identitate a titularului. Pentru cei care optează pentru prezentarea carnetului de muncă prin intermediul unei persoane, carnetul de muncă va fi însoţit de copia actului de identitate al persoanei desemnate de către titular. În baza HG nr. 1768/2005, la începutul anului 2006 a fost demarată acţiunea de preluare, din carnetele de muncă, a datelor referitoare la perioadele de stagiu realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, precum şi a veniturilor salariale aferente. Datele preluate din carnetele de muncă vor fi utilizate pentru creare a unei baze de date la nivel naţional cu istoricul perioadelor de asigurare şi a veniturilor angajaţilor din sistemul public de pensii. Termenul iniţial de finalizare a operaţiunilor de preluare a carnetelor de muncă, respectiv scanare a acestora, a fost de doi ani, fiind ulterior prelungit la 3 ani. Guvernul a aprobat şi o Ordonanţă de Urgenţă de modificare a Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii, care prelungeşte cu doi ani termenul referitor la dovedirea vechimii în muncă pe baza înscrierilor în carnetele de muncă, respectiv data la care urmează să se abroge Decretul nr.92/1976 privind carnetul de muncă. Potrivit noilor prevederi, vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se probează cu carnetul de muncă. De la 1 ianuarie 2011 (data la care Decretul nr.92/1976 privind carnetul de muncă va fi abrogat), vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, de către instanţa judecătorească competentă să soluţioneze conflictele de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existenţa raporturilor de muncă. Cererile de reconstituire formulate anterior datei abrogării Decretului nr.92/1976, cu modificările ulterioare, se vor soluţiona potrivit dispoziţiilor acestui act normativ. Actul normativ prelungeşte cu doi ani, respectiv până la 30 iunie 2011 (termen anterior 30 iunie 2009), termenul până la care angajatorii, respectiv inspectoratele teritoriale de muncă sunt obligaţi să elibereze titularilor carnetele de muncă.