Cum inchide ARR ochii la suprasarcina? Parintii sefului politiei rutiere Ialomita, parteneri de afaceri ai lui Jan Dumitrescu!

În perioada 2007-2008 firmele controlate direct sau prin interpuși de Jan Dumitrescu-Expur au raportat pierderi cumulate de peste 17,5miliarde de lei. Doar în 2006, pe firma Agreabil, în care era acționar cu Richard Randag, boss-ul de la Expur, Jan Dumitrescu a reușit performanța să înregistreze profit de circa 1 miliard de lei. Găurile din firmele lui Dumitrescu au explicații dintre cele mai diverse. La unele dintre ele ne vom referi în cele ce urmează.

Transport la negru sub ochii SPR și ARR

Modul de lucru din firmele administrate de Dumitrescu și care gravitau în jurul Expur nu pare a fi vreo inginerie financiară complicată. Banii din conturi luau calea economiei subterane prin mijloace primitive, niciodată verificate de vreo autoritate fiscală. Asociatul lui Dumitrescu, Popescu Lucian, povestește: “L-am întrebat de Tudorici de ce schimb plăcuțe de frână la camion din două în două săptămâni. El spunea că mașinile merg cu suprasarcină. Mi-a spus că se fac avize de expediție pe două cantități care adunate fac totalul de marfă din camion. Când mașina era oprită de poliție se arăta un aviz de 10 tone de marfă dar în mașină sunt 30 de tone. De aceea se uzează plăcuțele de frână și cauciucurile. Așa am aflat ce făcea Jan cu Expur, cum făceau transporturi la negru. Șoferul pleca cu două avize la el, pe totalul cantității. În cazul în care îl oprea ARR, care acționa cu poliția, arăta doar un aviz. Dar ARR întorcea spatele de obicei. Mi-a povestit-o un șofer care nu și-a dat seama. Venise la revizie la noi la Mercedes și m-am dus la atelier să vorbesc să mi-o facă mai repede. Șoferul mi-a povestit ce făcea Jan cu telefoanele. Când treceau șoferii de la noi erau așteptați de ARR. Șoferii îl sunau pe Jan și Jan îi suna pe șefi ARR care sunau la cei care făceau control. Le spunea să treacă în 10 minute. În timpul acesta opreau o altă mașină și se dădeau pe partea cealaltă după ea și astfel nu mai vedeau traficul. Atunci treceau șoferii noștri fără să fie opriți. Că știți cum este, cari soia și dacă pui frână se duce în față, dacă pleci repede se duce în spate. Niciodată nu cazi bine pe cântar și îți dă greutate mai mare pe o axă. Mai bine aranja Jan controalele și gata. Mereu la întâlnirile noastre ca acționari Jan se plângea că îl costă mult șpăgile, că dă la poliție, la ARR și ca să facă bani negri să dea șpăgi trebuia să bage bonuri de carburant. Adunat, sumele pe care el spunea că le dă șpagă nu săreau de 30 de milioane într-o lună. Dar noi aveam bonuri în plus și de 200 de milioane. A încercat să spună că mai dă bani negri la șoferi. Că le dă pe cartea de muncă doar 16 milioane. I-am spus că nu ține pentru că șoferii au diurnă 200.000 de lei pe zi. I-am spus că vreau să dispară bonurile de carburant și să plătească șoferii cu 24-25 de milioane de lei net. Se văieta că o să dăm impozite la stat. Pe mine mă interesa să fiu cinstit în fața statului și să câștige și oamenii banii pe hârtie. Contează la pensie, ca își rupe piciorul și devine invalid și se pensionează pe un salariu mic. S-a supărat că m-am luat de el și-l învăț cum să conducă firma și din ziua aia a dat-o de pământ. Și ne-a luat camioanele ca să vedem că el e mai tare ca noi. Aveam să găsesc apoi facturi de căruțe de bani decontate pe firme care nu mai există. Așa scotea banii din firmă. Facturile erau băgate de Barbu Emilian și de unul dintre șoferi, Adrian. Ei decontează. Prin mutarea firmelor în Slobozia a încercat să evite controalele Gărzii Financiare. Mi-a zis prietenul acesta al meu care este cu el în firmă că voia să scape de griji. În 2007 Agreabil firma pe care este Randag acționar apar 7 salariați. Găsesc 11 salariați și pe JD Expedition, de unde deduc că și-a mai luat mașini”.

Firma familiei șefului SPR Ialomița alimentată cu contracte de Dumitrescu

Nu știm dacă informațiile culese de domnul Popescu Lucian sunt exacte și nici dacă ARR a ținut de șase pe mână cu poliția pentru camioanele inscripționate  cu sigla EXPUR. Dar o privire aruncată pe un raport de expertiză care analiza afacerile firmei Transpur Expedițion SRL  ne arată că printre prestatorii acestei firme regăsim și societatea SIGTRANS SRL Ciulnița. Firma a fost creată în noiembrie 2005 și îl are ca asociat unic pe domnul Goagă Alexandru, despre care am aflat că ar fi tatăl șefului Serviciului Poliției Rutiere Ialomița, Goagă Sorin. Discuția cu domnul subcomisar pe acest subiect a fost scurtă și telefonică. Bineînțeles că domnia sa nu știe nimic de afacerile acestei firme, de relațiile cu Transpur și nici cum s-a ajuns în combinație. Ne-a explicat domnul Goagă că mama domniei sale se ocupă de firmă, etc, etc. Deci, nici vorbă despre protecție și imunitate la controale pentru mașinile lui Jan Dumitrescu. Totuși, din declarația de avere a subcomisarului aflăm că soția sa este angajată acestei firme. Iar informațiile de pe site-ul Ministerului de Finanțe ne întăresc convingerea. În 2006 firma are un singur angajat și obiect de activitate “transport rutier de mărfuri”. Cifra de afaceri în acel an atinge 1,4 miliarde și este contabilizată o pierdere de 270 de milioane de lei. În 2007 firma familiei Goagă își mărește cifra de afaceri la 2,3 miliarde și pierderea scade la 2500 de lei cu același singur angajat. În 2008, veniturile firmei urcă la 4,2 miliarde iar pierderea crește și ea amețitor ajungând la 950 de milioane. Numărul de angajați crește la 3, ceea ce înseamnă mărirea capacității de transport. Interesant este faptul că subcomisarul Goagă contractează în 2007 un credit în valoare de 15.000 de euro, dovadă că afacerile de la firmă mergeau bine. Gura târgului vorbește despre o țeapă de 1,5 miliarde de lei pe care SIGTRANS, cu tot cu domnul Goagă, a încasat-o de la dibaciul Jan Dumitrescu. Ar putea fi doar o coincidență, ne gândim! Dar dacă în această perioadă mașinile lui Dumitrescu nu s-au lipit de amenzi coincidența ar putea deveni certitudine, iar ancheta noastră jurnalistică ar trebui să treacă pârleazul în ograda organelor de control, strânse ciorchine la “țâța” lui Dumitrescu și a Expur.  Una peste alta războiul transportatorilor este fascinant și penal în același timp. Se vorbește de șpăgi trântite la ARR de un transportator uriaș care ar fi vrut să-l scoată pe Dumitrescu din cărți, despre șpăgile încasate de Dumitrescu pentru a primi subcontractori în afacere și multe alte picanterii. O anchetă printre șpagasinii de la ARR ar lămuri problema . Dar cine să o facă în Ialomița? Că toți par unși cu șpăgi uriașe. Așa se explică și tehnicile prin care transportatorii scot bani negri din firme. Jan Dumitrescu este un exemplu.

Fraudă(și) cu bonuri Shell

Într-unul din episoadele trecute dezvăluiam cum a reușit Dumitrescu să sifoneze din firma Transpur nu mai puțin de 5 miliarde de lei pe baza unor bonuri de carburant falsificate. Pentru acea operațiune aflată de mai bine de 1 an în atenția poliției din București, Dumitrescu a utilizat bonuri LukOil pe care le-a falsificat în mod grosolan. Lucian Popescu susține că aceeași manevră s-a petrecut și cu bonuri Shell, emise de o stație din Constanța. Găuroiul de data aceasta a fost mai mic, de numai vreo 400 de milioane:  “Am găsit în contabilitate bonuri de carburant de vreo 400 de milioane emise de Shell Constanța. Bonurile sunt valabile dar sunt plătite cu carduri Gold și Silver. La mine în acte apar plătite cu numerar. Dacă te uiți cu atenție în lumină se vede clar că-s plătite cu card, că scrie. Sunt multe chestii de-astea. Acum vor să desființeze Transpur, el și cu Folescu pe motiv că nu ne mai putem înțelege. Este un capitol în lege care permite asta. Vor să nu mai pot recupera datoriile pe care le am de încasat. Așa cum demonstrează și raportul de expertiză vreo 6 miliarde de lei reprezentând carburant achitat nu se regăsește în foile de parcurs. Vă dați seama cât a fost frauda dacă se verifică toată contabilitatea? La ora asta am eu o plângere penală împotriva lui pentru fraudă și este un dosar făcut de Garda Financiară cu bonurile false de la LukOil. Ambele sunt la faza de expertiză. Am aflat că el a luat carburant pentru toate mașinile și le-a plătit doar din Transpur. A mutat costurile la noi și încasările pe alte firme. Eu pe Transpur nu mai am șoferi din data de 1 ianuarie 2010 dar mașinile mele alimentează până pe data de 15 ianuarie inclusiv conform desfășurătoarelor Rompetrol. Unde sunt banii încasați în această perioadă nu se știe. Gaura la stat și la mine cred că depășește 10 miliarde de lei”.

În numai doi ani, trei dintre companiile controlate de Jan Dumitrescu au raportat pierderi cumulate de peste 17,5 miliarde. Ne referim la Agreabil, Transpur și JD Expedițion, firme alimentate aproape în exclusivitate cu contracte de transport de Expur. Modul în care firmele se succed în poziția de partenere favorite ale onorabil companii multinaționale depinde exclusiv de Dumitrescu și de dorința mușchilor lui. Cu largul concurs al lui Randag, Dumitrescu a reușit să-și țepuiască cu peste 500.000 de euro partenerii din Transpur SA. În anul 2007, când Randag se număra printre asociații Agreabil SRL, cifra de afaceri a acestei firme a urcat de la circa 100.000 de euro la mai bine de 2 milioane de euro. Asta în dauna firmei Transpur, băgată în faliment nedeclarat de fraudele lui Dumitrescu după ce asociatul său, Popescu Lucian, pe banii căruia demarase afacerea, l-a prins cu mâna-n borcan. Demonstrația, într-un articol viitor.